5 February 2012

CONTOH TEKS UCAPAN PIDATO


TEKS UCAPAN KETUA MENTERI SABAH, Y.A.B. DATUK MUSA HJ. AMAN, SEMPENA PERTANDINGAN PIDATO PENCEGAHAN RASUAH PRA-U PERINGKAT NEGERI SABAH PIALA KETUA MENTERI TAHUN 2003, DI DEWAN SMK BEAFORT 1, BEAUFORT, PADA 18 OGOS 2003
(Disampaikan oleh YB. Datuk Seri Panglima Haji Lajim Haji Ukin,
Timbalan Ketua Menteri/Menteri di Jabatan Ketua Menteri)


Saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak Jawatankuasa Pertandingan Pidato Pencegahan Rasuah PRA-U Peringkat Negeri Sabah kerana mengundang saya ke pertandingan ini dan seterusnya merasmikan penutupan Pertandingan Pidato Pencegahan Rasuah PRA-U Peringkat Negeri Sabah ini.
Saya juga merakamkan penghargaan kepada pihak penganjur bersama iaitu Badan Pencegah Rasuah Negeri Sabah dan Jabatan Pendidikan Negeri Sabah atas kejayaan menganjurkan pertandingan yang sesungguhnya amat baik ini.
Negara kita sekarang sedang menempuh arus perkembangan Teknologi Maklumat (IT) dan juga globalisasi. Justeru, golongan remaja sekarang khususnya golongan pelajar perlulah melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan bagi mengharungi cabaran di alaf baru ini.
"Golongan Pelajar Adalah Merupakan Aset Yang Paling Berharga Dan Amat Penting Kepada Negara".
Maka dengan itu sudah sewajarnyalah aset ini perlu diberi bimbingan, diberi peluang dan diketengahkan dengan harapan mereka dapat memimpin negara dengan lebih baik dan seterusnya mengharumkan nama ‘Malaysia’ di mata dunia.
Dalam hal ini pemimpin-pemimpin pada hari ini yang akan mewariskan kepimpinan negeri atau negara kepada golongan pelajar ini perlulah menunjukajar mereka agar sentiasa sedar dan peka akan tanggungjawab mereka pada masa akan datang bagi memperjuangkan wadah pemimpin sekarang dan seterusnya membangunkan negara pada masa depan.
Pertandingan Pidato Pencegahan Rasuah Pra-U pada hari ini adalah merupakan satu titik permulaan yang patut diberi pujian; bak kata pepatah Melayu "Melentur Buluh Biarlah Daripada Rebungnya". Justeru, bakat dan ketokohan dalam bidang Pidato perlulah dipupuk dan disemai dari awal lagi.
Pemimpin-pemimpin negara kita sangat-sangat disanjung oleh pemimpin-pemimpin negara luar kerana kebolehan berucap dalam persidangan yang besar.
Oleh yang demikian, saya berharap para peserta pertandingan ini dapat menjadikan pemimpin-pemimpin kita sebagai ilham dalam pertandingan Pidato ini.
Pertandingan Pidato Pencegahan Rasuah Pra-U Peringkat Negeri Sabah pada hari adalah bagi merebut Piala Pusingan Ketua Menteri Sabah. Oleh yang demikian, bagi para peserta yang telah berjaya saya mengucapkan tahniah dan syabas;
Bagi para peserta yang tidak berjaya, janganlah berputus asa dan terimalah program pertandingan ini sebagai satu medan menimba pengalaman dan memperbaiki kelemahan-kelemahan secara positif.
Saya difahamkan bahawa Johan Pidato Pra-U, Peringkat Negeri Sabah pada hari ini akan mewakili negeri Sabah ke Pertandingan Pidato Pra-U Peringkat Kebangsaan di Putrajaya.
Oleh itu, marilah kita sama-sama berdoa dan memberi sokongan moral agar wakil kita akan dapat berjuang seterusnya dan mengharumkan nama ‘Sabah’ di peringkat Kebangsaan.
Dengan semangat yang padu ini di kalangan kita, saya dengan harapan yang tinggi dan sukacitanya merasmikan penutupan Pertandingan Pidato Pencegahan Rasuah Pra-U Peringkat Negeri Sabah sempena Piala Ketua Menteri Sabah bagi Tahun 2003.
Sekian. Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

No comments:

Post a Comment