KERTAS
KONSEP
BAHAS
BAHASA MELAYU ALA PARLIMEN SEKOLAH MENENGAH
KEMENTERIAN
PELAJARAN MALAYSIA
1.0 PENGENALAN
Perbahasan
sesuatu usul di Parlimen menjadi model kepada bentuk Perbahasan Ala Parlimen
yang diperkenalkan oleh KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA.
Dalam situasi sebenar di Parlimen, pihak
Kerajaan akan mengemukakan usul untuk dibentang dan dibahaskan. Usul tersebut
merupakan cadangan yang berbentuk dasar kerajaan yang akan dilaksanakan di
dalam negara. Wakil Rakyat daripada Pihak Kerajaan hendaklah mengemukakan hujah
untuk menyokong usul tersebut manakala Wakil Rakyat daripada pihak Pembangkang
pula akan mencadangkan pihak dewan untuk menolak usul berdasarkan hujah yang
telah diberi. Setelah perdebatan tersebut selesai dihujahkan maka pengundian
pula dilakukan. Ahli Dewan terdiri daripada semua Wakil Rakyat (Parlimen)
seluruh negara akan membuat pengundian sama ada menerima atau menolak usul
Kerajaan tersebut. Usul kerajaan akan diterima sekiranya disokong oleh
sekurang-kurangnya dua pertiga daripada Ahli Dewan. Sekiranya sokongan (undi)
yang diterima kurang daripada dua pertiga daripada Ahli Dewan maka usul
tersebut akan ditolak dan dengan sendirinya pihak Kerajaan tiada mandat untuk
melaksanakannya.
Perdebatan / perbahasan di Parlimen
seperti yang dijelaskan di atas menjadi model atau contoh. Bahas Ala Parlimen
merujuk bentuk perbahasan sesuatu usul (cadangan) di Parlimen (Dalam hal
ini dirujuk Parlimen Malaysia). Dalam membahaskan sesuatu usul, pihak Kerajaan
yang diketuai oleh YAB Perdana Menteri dan dibantu oleh dua menteri lain
hendaklah membawa usul tersebut dan menterjemahkannya kepada beberapa isu untuk
dibahaskan. Seterusnya mereka mengemukakan hujah, fakta serta contoh perihal
sebab usul tersebut hendak dikemukakan dan seterusnya dilaksanakan di dalam
negara sekiranya mendapat mandat 2/3 Ahli Dewan. Pihak Pembangkang (yang
diketuai oleh Ketua Pembangkang) pula akan menterjemahkan usul (melalui
persepsi berlainan) dan cuba menghujah, memberi fakta dan contoh bantahan secara
bersopan dan menjawab sebab usul tersebut harus ditolak. Setelah sesuatu usul tersebut selesai
diperdebatkan barulah Yang Dipertua Dewan mendapatkan pengundian. Dalam
Pertandingan Bahas Ala Parlimen ini pengundian sebenarnya tidak berlaku tetapi
keputusannya ditentukan oleh Hakim Bahas. Keputusan hendaklah diumumkan oleh
Yang Dipertua Dewan seperti pengumuman
yang dibuat oleh Yang DiPertua Dewan Rakyat dalam Persidangan Dewan Rakyat / Parlimen.
Yang DiPertua Dewan akan mengumumkan
keputusan perbahasan seperti berikut :
Diumumkan bahawa usul yang dibentang dan dibahaskan tadi,
diterima
ATAU
Diumumkan
bahawa usul yang dibentang dan dibahaskan tadi, ditolak
2.0 OBJEKTIF
2.1
Memperkenalkan
satu format perbahasan yang menarik dan mencabar kepada murid-murid sesuai dengan
institusi persekolahan sebagai pusat kecemerlangan.
2.2 Bagi melahirkan murid-murid yang bakal
menjadi pemimpin yang berani dan berfikiran tajam serta mempunyai kemahiran hujah
secara spontan.
2.3 Melahirkan murid-murid yang berkemahiran
mengutarakan hujah-hujah yang bernas dan teratur.
3.0 RASIONAL
3.1
Banyak
pihak semakin mempertikaikan kemenjadian murid di sekolah menengah berkaitan
dengan keterampilan diri. Menyedari
hakikat itu, usaha harus dilakukan supaya sekolah dapat dijadikan medan bagi membina keterampilan
diri murid sebagai seorang yang berani mengemuka dan mempertahankan pendapat
tersebut.
3.2
Kemahiran
berhujah secara spontan yang diutamakan melalui format bahas ala parlimen lebih
sesuai dan tepat dalam usaha kerajaan untuk melahirkan murid-murid yang pintar
dan cerdas dari segi kebolehan mental yang membolehkan mereka bertindak secara
aktif, kreatif, dan kritis.
4.0
NAMA
Pertandingan ini dinamakan Pertandingan Bahas Bahasa Melayu Ala Parlimen
5.0
FORMAT
5.1
Satu
pasukan bahas yang mewakili sekolah dianggotai oleh lima orang pembahas dari
sekolah yang sama.
5.2
Pasukan
yang mengemukakan usul dikenali sebagai Pasukan Kerajaan akan bertanding dengan
Pasukan Pembangkang.
5.3
Pembahas
pertama daripada pihak kerajaan akan disebut YAB Perdana Menteri, manakala
empat orang lagi pembahas dalam pasukan tersebut akan disebut sebagai YB
Menteri Kedua, YB Menteri Ketiga, YB Menteri Keempat, dan YB Menteri Kelima.
Pembahas pertama daripada pihak pembangkang akan disebut sebagai YB Ketua
Pembangkang, manakala empat orang lagi pembahas dalam pasukan tersebut akan
disebut sebagai YB Pembangkang Kedua, YB Pembangkang Ketiga, YB Pembangkang
Keempat dan YB Pembangkang Kelima.
5.4
Peruntukan
masa dan giliran berbahas bagi kedua-dua pasukan adalah seperti berikut :
|
KERAJAAN
|
PEMBANGKANG
|
MASA
|
|
1
|
Pertama
|
2
|
Pertama
|
10 minit
|
3
|
Kedua
|
4
|
Kedua
|
10 minit
|
5
|
Ketiga
|
6
|
Ketiga
|
10 minit
|
|
Keempat
|
|
Keempat
|
1 minit
|
|
Kelima
|
|
Kelima
|
1 minit
|
8
|
Ucapan penggulungan
Pertama/Kedua
|
7
|
Ucapan penggulungan
Pertama/Kedua
|
4 minit
|
5.5
Pembahas
pertama daripada kedua-dua pasukan akan hanya mengutarakan satu hujah,
manakala pembahas kedua daripada kedua-dua pasukan akan mengutarakan dua
hujah. Pembahas ketiga daripada kedua-dua pasukan tidak mengutarakan
hujah-hujah yang baharu. Tugas mereka adalah untuk membidas hujah pasukan
lawan. Tugas pembahas keempat dan
kelima adalah untuk mencelah pembahas pihak lawan yang sedang berhujah. Masa
yang diperuntukkan untuk celahan ini maksimum
satu minit sahaja dengan keizinan Yang DiPertua Dewan Rakyat
5.6
Semasa
satu pihak berhujah, ahli pasukan lawan boleh memohon ‘Izin Laluan’. Pembahas
ini boleh menerima atau menolak izin laluan daripada pihak lawan. Pembahas boleh menerima dua izin laluan
5.7
Selepas semua pembahas berhujah, pembahas pertama atau
pembahas kedua daripada kedua-dua pasukan akan memberi ucapan penggulungan
dimulai oleh pasukan pembangkang dan diikuti oleh pasukan kerajaan.
6.0
KELAYAKAN
6.1
Pertandingan
ini adalah terbuka kepada semua murid tingkatan satu hingga tingkatan lima,
sekolah-sekolah menengah harian yang berumur tidak melebihi 18 tahun
pada tahun pertandingan tidak termasuk Maktab Rendah Sains Mara dan Sekolah Berasrama
Penuh.
6.2
Setiap
sekolah hanya dibenarkan menghantar satu pasukan untuk pertandingan tersebut.
6.3
Sebuah
sekolah hanya boleh diwakili oleh pelajar yang sedang belajar di sekolah
tersebut.
7.0
PENGHAKIMAN
7.1
Semua
pertandingan akan diadili oleh panel hakim yang terdiri daripada tiga atau lima orang hakim. Lima orang hakim diwajibkan di peringkat
kebangsaan.
7.2
Taklimat kepada panel hakim diberi sekurang-kurangnya 30
minit sebelum perbahasan bermula.
7.3
Setiap sekolah dikehendaki menghantar sekurang-kurangnya
seorang hakim bahas Bahasa Melayu ke pertandingan peringkat zon / daerah / negeri.
7.4
Seseorang hakim tidak boleh mengadili pertandingan yang
melibatkan sekolahnya sendiri.
7.5
Kemenangan tidak diperoleh dengan cara pengiraan jumlah
markah. Pasukan bahas yang mendapat undi majoriti daripada panel hakim (sistem
juri) dipilih sebagai pemenang. Para hakim tidak dibenarkan berbincang untuk
memilih pasukan yang menang.
7.6
Selepas selesai perbahasan, ketua hakim akan mengumpulkan
dan merumuskan borang keputusan dan menyerahkan kepada Yang Dipertua Dewan
untuk mengumumkan keputusan perbahasan.
7.7
Keputusan
bagi menentukan pembahas terbaik berdasarkan majoriti. Sekiranya keputusan majoriti tidak dicapai,
ketua hakim akan menentukan pembahas terbaik.
7.8
Keputusan
panel hakim adalah muktamad.
8.0
TATACARA
PERBAHASAN
8.1
Pengendalian Perbahasan
8.1.1
Usul
perbahasan akan diberi kepada pasukan yang bertanding sekurang-kurangnya dua
minggu sebelum bermulanya pertandingan.
8.1.2
Cabutan
undi akan dijalankan di bilik urus setia untuk menentukan usul, pihak kerajaan
dan pembangkang dan lawan masing-masing
sebelum pertandingan.
8.1.3
Setelah
mengetahui kedudukan mereka, pasukan-pasukan yang terlibat akan dikuarantinkan
di bilik persediaan masing-masing selama 1 (satu) jam.
8.1.4
Hanya para pelajar dalam pasukan itu yang dibenarkan berada di dalam bilik
persediaan. Pihak lain seperti guru penasihat / jurulatih / ahli keluarga / penyokong
dilarang berada di bilik persediaan
semasa pasukan dikuarantinkan.
8.1.5
Hanya bahan cetak sahaja dibenarkan dibawa masuk ke dalam
bilik kuarantin.
8.1.6
Pasukan bahas dikehendaki berada di bilik pertandingan /
perbahasan lima minit sebelum perbahasan bermula supaya pertandingan dapat
dijalankan dengan lancar. Pasukan yang didapati melanggar peraturan ini akan
dibatalkan penyertaannya.
8.1.7
Setiap pembahas yang akan menyampaikan hujah diwajibkan keluar dari tempat duduknya dan berada di tempat yang disediakan.
8.2
Peranan Yang Dipertua Dewan.
8.2.1
Yang
Dipertua Dewan akan membaca ringkasan peraturan perbahasan dan memperkenalkan
penjaga masa, panel hakim, dan pembahas-pembahas.
8.2.2
Yang
Dipertua Dewan tidak dibenar membuat komen tentang usul perbahasan ataupun
pembahas - pembahas yang sedang bertanding.
8.2.3
Yang
Dipertua Dewan akan memastikan bahawa hakim telah bersedia sebelum menjemput
pembahas untuk berucap.
8.2.4
Yang
Dipertua Dewan mempunyai kuasa untuk membenarkan celahan oleh pembahas keempat dan kelima
sepanjang sesi perbahasan. (Setiap pasukan hanya dibenarkan membuat celahan
sebanyak 2 (dua) kali sepanjang sesi perbahasan)
8.2.5
Yang
Dipertua Dewan akan mengumumkan keputusan pertandingan.
8.3 Peranan
Penjaga Masa
8.3.1
Penjaga
masa hendaklah memastikan bahawa sepuluh minit diperuntukkan untuk
pembahas berhujah dan empat minit untuk ucapan penggulungan. Masa akan
diambil kira dari permulaan pembahas berhujah.
8.3.2
Penjaga
masa akan membunyikan loceng sekali pada akhir minit kedua (awal minit ketiga) menandakan
bahawa ruang terbuka kepada pasukan lawan membuat izin laluan dan celahan. Pada
akhir minit kelapan loceng akan dibunyikan
sekali menandakan masa untuk celahan dan izin laluan telah tamat. Loceng
akan dibunyikan dua kali pada minit
kesepuluh sebagai tanda bahawa masa untuk pembahas berhujah telah tamat.
8.3.3
Bagi
ucapan penggulungan, penjaga masa hendaklah memastikan bahawa kedua-dua pasukan
diberi masa tiga minit sebagai masa persediaan sebelum pasukan-pasukan
tersebut membuat penggulungan.
8.3.4
Pada
minit ketiga masa penggulungan, penjaga masa akan membunyikan loceng amaran dan
pada minit keempat loceng dibunyikan dua kali menandakan masa telah tamat untuk
pembahas.
8.4 Larangan
8.4.1
Isu
sensitif yang berkaitan dengan agama, perkauman dan menyentuh peribadi
seseorang adalah dilarang.
8.4.2
Penggunaan
ayat-ayat Al-Quran dan hadis untuk mengukuhkan hujah adalah dilarang sama
sekali.
8.5 Peranan
Pembahas
Pembahas
Pertama Kerajaan (Perdana Menteri) 10 Minit
8.5.1
Tugas pertama Perdana Menteri adalah untuk memberi
definisi atau penakrifan terhadap usul yang dibentangkan dalam perbahasan
tersebut.
8.5.2
Tugas kedua adalah untuk menyatakan pendirian pihak
kerajaan berhubung dengan usul yang dibentangkan.
8.5.3
Tugas ketiga Perdana Menteri adalah untuk menyatakan
strategi pihak Kerajaan dan peranan yang akan dilakukan oleh Menteri-menteri
yang lain bagi mengukuhkan pendirian pihak kerajaan.
8.5.4
Tugas keempat Perdana Menteri adalah untuk mengemukakan
satu hujah dan memberi huraian / fakta untuk menyokong usul yang telah
dibentangkan oleh pihak kerajaan.
8.5.5
Tugas kelima Perdana Menteri adalah untuk mempertegaskan
pendirian pihak Kerajaan bagi menyokong usul yang telah dibentangkan.
8.5.6
Perdana Menteri boleh menerima dan memohon izin laluan
dan menerima celahan pada masa yang dibenarkan berbuat demikian.
Pembahas
Pertama Pembangkang ( Ketua Pembangkang ) 10 Minit
8.5.7 Tugas
pertama Ketua Pembangkang adalah untuk menyatakan pendirian pihak pembangkang
sama ada bersetuju dan menerima definisi usul yang telah diberikan oleh pihak
kerajaan atau menolak definisi tersebut. Sekiranya pihak pembangkang menolak
definisi tersebut.Mereka boleh mengemukakan definisi mengikut takrifan mereka.
8.5.8 Tugas kedua Ketua Pembangkang adalah untuk
membidas hujah yang telah dikemukakan
oleh Perdana Menteri (Pembahas Pertama Kerajaan).
8.5.9 Tugas ketiga Ketua Pembangkang adalah untuk
menyatakan pendirian pihak pembangkang berhubung dengan usul yang diperdebatkan
dalam perbahasan tersebut.
8.5.10 Tugas keempat Ketua Pembangkang adalah untuk
menyatakan strategi pihak pembangkang dan peranan yang akan dilakukan oleh
pembangkang-pembangkang yang lain bagi mengukuhkan pendirian pihak pembangkang.
8.5.11 Tugas kelima ketua pembangkang adalah untuk
mengemukakan satu hujah dan memberi huraian / fakta berdasarkan pendirian pihak
pembangkang.
8.5.12 Tugas keenam Ketua Pembangkang adalah untuk
mempertegas pendirian pihak pembangkang dalam membahaskan usul yang telah
dibentangkan oleh kerajaan.
8.5.13 Ketua Pembangkang boleh menerima dan memohon
izin laluan dan menerima celahan pada masa yang dibenarkan berbuat
demikian.
Pembahas Kedua Kerajaan ( Menteri Kedua) 10 Minit
8.5.14 Tugas pertama
Menteri Kedua adalah untuk menyatakan pendirian pihak kerajaan sama ada
bersetuju dan menerima definisi baharu yang telah diberikan oleh pihak
pembangkang atau menolak definisi tersebut. Sekiranya pihak kerajaan menolak
definisi semula oleh pihak pembangkang, Menteri Kedua hendaklah memberi
penegasan tentang definisi yang telah dikemukakan oleh Perdana Menteri sebelum
ini.
8.5.15 Tugas
kedua adalah untuk membidas hujah yang
telah dikemukakan oleh Ketua Pembangkang.
8.5.16 Tugas ketiga
adalah untuk mengemukakan dua hujah dan memberi huraian / fakta untuk menyokong
usaha yang telah dibentangkan oleh pihak kerajaan.
8.5.17 Tugas
keempat Menteri Kedua adalah untuk mempertegas pendirian pihak kerajaan bagi
menyokong usul yang telah dibentangkan.
8.5.18 Menteri
Kedua boleh menerima dan memohon izin laluan dan menerima celahan pada
masa yang dibenarkan berbuat demikian.
Pembahas
Kedua Pembangkang (Pembangkang Kedua) 10 Minit
8.5.19 Tugas pertama Pembangkang
Kedua adalah untuk membidas hujah yang
telah dikemukakan oleh menteri kedua.
8.5.20 Tugas kedua Pembangkang
Kedua adalah untuk membidas hujah yang
telah dikemukakan oleh Perdana Menteri.
8.5.21 Tugas ketiga Pembangkang
Kedua adalah untuk mengemukakan dua hujah dan memberi huraian / fakta untuk
menyokong usaha yang telah dibentangkan oleh pihak pembangkang.
8.5.22 Tugas keempat Pembangkang
Kedua adalah untuk mempertegas pendirian pihak pembangkang dalam membahaskan
usul yang telah dibentangkan oleh kerajaan.
8.5.23 Pembangkang Kedua
boleh menerima dan memohon izin laluan dan menerima celahan pada masa
yang dibenarkan berbuat demikian.
Pembahas Ketiga Kerajaan (Menteri Ketiga) 10 Minit
8.5.24 Tugas pertama Menteri Ketiga
adalah untuk membidas hujah yang telah
dikemukakan oleh pembangkang kedua.
8.5.25 Tugas kedua Menteri Ketiga
adalah untuk membidas hujah yang telah
dikemukakan oleh Ketua Pembangkang.
8.5.26 Tugas ketiga Menteri Ketiga
adalah memperkukuh usul yang telah dibawa oleh pihak kerajaan dan mempertegas
pendirian pihak kerajaan bagi menyokong usul yang telah dibentangkan.
8.5.27 Menteri Ketiga boleh
menerima dan memohon izin laluan dan menerima celahan pada masa yang
dibenarkan berbuat demikian.
Pembahas
Ketiga Pembangkang (Pembangkang Ketiga) 10 Minit
8.5.28 Tugas pertama Pembangkang
Ketiga adalah untuk membidas hujah yang
telah dikemukakan oleh Menteri ketiga.
8.5.29 Tugas kedua Pembangkang Ketiga
adalah untuk membidas hujah yang telah
dikemukakan oleh Menteri Kedua.
8.5.30 Tugas ketiga Pembangkang Ketiga
adalah untuk membidas hujah-hujah yang telah dikemukakan oleh
Perdana Menteri.
8.5.31 Tugas keempat Pembangkang
Ketiga adalah untuk memperkukuh usul berdasarkan fakta-fakta pihak pembangkang
dan mempertegas pendirian pihak pembangkang dalam membahaskan usul yang telah
dibentangkan oleh kerajaan.
8.5.32 Pembangkang
Ketiga boleh menerima dan memohon izin laluan dan menerima celahan pada
masa yang dibenarkan berbuat demikian.
8.6 PERANAN
PENGGULUNG
Penggulung Pihak
Pembangkang ( Pembahas Pertama) - 4 Minit
8.6.1 Tugas pertama penggulung
pihak pembangkang adalah untuk membidas hujah/ usul dan fakta-fakta pihak
kerajaan serta menyatakan kelemahan/ kesilapan yang telah dilakukan oleh pihak
kerajaan dalam membentangkan usul tersebut.
8.6.2 Tugas kedua penggulung
pihak pembangkang adalah menggulung perbahasan bagi pihak pembangkang dan membuat
penegasan untuk menutup hujah pembangkang dalam membahaskan usul yang telah
dibentangkan oleh kerajaan.
Penggulung Pihak Kerajaan ( Pembahas Pertama) - 4 Minit
8.6.3 Tugas pertama penggulung
pihak Kerajaan adalah untuk membidas hujah/ usul dan fakta-fakta pihak
pembangkang dalam membahaskan usul tersebut.
8.6.4 Tugas kedua penggulung pihak Kerajaan adalah menggulung
perbahasan bagi pihak Kerajaan dan membuat penegasan untuk menutup hujah
Kerajaan dalam menyokong usul yang telah dibentangkan.
9.0
IZIN LALUAN
9.1
Semasa seorang pembahas sedang berhujah, pihak lawan dibenarkan memohon untuk membuat izin laluan.
Izin laluan ialah celahan formal yang ditujukan kepada pembahas yang berhujah.
Izin laluan boleh dilakukan dalam bentuk :
·
soalan;
·
kenyataan;
·
fakta;
·
ayat-ayat
pendek yang berkaitan dengan isi yang sedang diutarakan oleh pembahas.
9.2
Tujuan
utama izin laluan adalah untuk memberi atau meminta maklumat tentang sesuatu
isi yang sedang dibahaskan. Pihak lawan boleh membetulkan fakta yang dianggap
telah terpesong. Izin laluan juga boleh digunakan untuk meminta penjelasan dan
menyoal pihak lawan.
9.3
Masa selama 15 saat sahaja diperuntukkan bagi
setiap izin laluan. Izin
laluan haruslah padat dan bernas.
9.4
Izin
laluan tidak boleh disalahgunakan untuk sengaja mengganggu pihak lawan kerana
terdapat etika yang wajib dipatuhi. Markah akan dikurangkan jika melanggar
etika ini.
9.4.1 Etika
Izin Laluan.
9.4.2 Pasukan
lawan hanya dibenarkan memohon izin laluan antara minit ketiga dan minit
kelapan hujahan pembahas. Izin laluan tidak boleh dilakukan pada dua minit
pertama dan minit kelapan semasa pembahas sedang berhujah. Loceng akan
dibunyikan untuk menandakan permulaan dan penutup masa yang ditetap untuk izin
laluan.
9.4.3 Tidak
terdapat izin laluan semasa ucapan penggulungan.
9.4.4 Isyarat-isyarat
yang sopan dan hormat seperti mengangkat tangan atau berdiri tegak hendaklah
dilakukan semasa memohon izin laluan. Pelakuan yang kasar dan biadap seperti
menepuk-nepuk meja atau tangan, memetik jari, melambai-lambai, bersiul,
menjerit atau apa-apa sahaja yang
sengaja dilakukan untuk mengganggu pihak lawan akan menyebabkan pengurangan markah.
9.4.5
Kata-kata
yang diucapkan semasa izin laluan hendaklah halus dan berbudi bahasa serta
mencerminkan tatasusila, adab dan budaya yang tinggi. Menjerit, marah-marah,
dan mengejek pihak lawan adalah dilarang.
9.4.6
Izin
laluan dipohon dengan cara seseorang pembahas berdiri dan menyebut “Izin
Laluan”. Pembahas yang sedang berucap tidak dimestikan menerima setiap
izin laluan yang ditujukan kepadanya. Pembahas yang sedang berucap boleh:
·
Meminta
pihak lawannya untuk duduk dengan cara yang hormat;
·
Menghabiskan ayatnya dan menerima izin laluan tersebut;
·
Menerima izin laluan tersebut ketika itu.
9.5
Memohon dan Menerima Izin Laluan
9.5.1 Sepanjang perbahasan seorang pembahas DIWAJIBKAN
memohon sekurang-kurangnya dua kali izin laluan. Pembahas ini juga
mesti menerima paling kurang dua kali izin laluan yang ditujukan
kepadanya.
9.5.2 Pembahas
yang memohon izin laluan kurang daripada dua kali akan kehilangan
markah isi dan strategi.
·
Markah isi ditolak kerana gagal mengambil peluang
keemasan.
·
Markah strategi ditolak kerana tidak
memenuhi peranan sebagai pembahas.
9.5.3
Pembahas
yang tidak menjawab atau menerima izin laluan daripada pihak lawan juga kehilangan
markah isi dan strategi.
·
Kehilangan
markah dalam isi adalah disebabkan pembahas tidak memberi peluang kepada
pihak lawan.
·
Kehilangan
markah strategi adalah disebabkan pembahas tidak menjalankan peranan
sebagai pembahas dan takut menghadapi cabaran.
9.5.4
Panel
hakim juga boleh menilai sama ada pembahas itu berdebat secara spontan ataupun
terikat pada teks perbahasannya dengan menilai daripada penglibatannya dalam
izin laluan.
9.0
CELAHAN
9.1
Celahan hanya boleh dilakukan oleh pembahas keempat dan
kelima kedua-dua pihak.
9.2
Celahan hanya boleh dilakukan antara minit ketiga hingga
minit kelapan pembahas pertama, kedua dan ketiga bagi kedua-dua pasukan
sedang berhujah sahaja.
9.3
Masa
celahan hanyalah satu minit sahaja.
9.4
Celahan
mestilah dalam bentuk hujah bagi mempertahankan pendirian pasukan, memberi
penjelasan, membetulkan fakta dan bukan dalam bentuk soalan atau memohon
penjelasan.
9.5
Sekiranya
pembahas keempat dan kelima tidak mencelah, pasukan tersebut akan kehilangan
markah kerjasama sepasukan
9.6
Celahan
mesti mendapat izin Yang Dipertua Dewan.
9.7
Yang
Dipertua Dewan berhak menangguh sementara celahan untuk memberi peluang pihak
lawan meneruskan perbahasan.
9.8
Sekiranya
timbul masalah yang tidak dapat dielakkan seperti kes kecemasan, peserta
pasukan hanya tinggal 3 atau 4 orang peserta sahaja. Maka YB keempat terpaksa
mengambil bahagian dalam celahan sepanjang pertandingan berlangsung. Jika gagal
memainkan peranan tersebut markah keseluruhan pasukan hendaklah ditolak.
10.0 AM
Sebarang
pindaan adalah tertakluk kepada Bahagian Kokurikulum dan Kesenian Kementerian
Pelajaran Malaysia
RUJUKAN UNTUK
BORANG PEMARKAHAN
BAHAS
BAHASA MELAYU ALA PARLIMEN
SEKOLAH
MENENGAH
1.0
Markah
diberi kepada setiap pembahas adalah seperti berikut :
i.
ISI
ii.
STRATEGI
iii.
GAYA
iv.
BAHASA
1.1 ISI
1.1.1 Hakim harus menilai isi daripada segi hujah yang disampaikan
dan bukannya gaya penyampaian hujah. Hakim sewajarnya menilai ketepatan dan kemantapan hujah tanpa
dipengaruhi oleh kepandaian pembahas berkata-kata.
1.1.2 Penilaian terhadap isi juga termasuk
daripada segi ketepatan dan kemantapan bidasan. Hakim dinasihati menilai isi mengikut
tahap kemampuan murid sekolah menengah.
1.1.3
Tugas hakim adalah untuk menilai kemantapan serta
ketepatan hujah dan bukannya kebolehan pasukan lawan membidas hujah yang
diberi.
1.1.4 Jika
hujah yang dikemukakan oleh sesebuah pasukan adalah lemah, dan hujah tersebut
tidak dapat dibidas oleh pihak lawan, pihak lawan tersebut telah melakukan
kesilapan kerana tidak mengambil kesempatan membidas hujah yang lemah tersebut.
Namun begitu, bidasan yang diberi harus berdasarkan hujah dan bukan berdasarkan
contoh sebagaimana yang dilakukan oleh sesetengah pembahas bagi mengelak diri
daripada membidas perkara-perkara yang lebih penting.
1.1.5 Hakim
harus mengelakkan diri daripada dipengaruhi oleh kepercayaan, prejudis atau pengetahuan
sedia ada masing-masing.
1.2
STRATEGI
1.2.1
Strategi
memerlukan perhatian yang lebih. Strategi meliputi dua konsep:
i)
Struktur
dan tempoh masa penghujahan .
ii)
Pemahaman pembahas tentang isu perbahasan.
1.2.2
Struktur
Penghujahan
yang bermutu mempunyai pendahuluan, huraian, dan penutup yang jelas. Semasa
penghujahan diberi, kata kunci akan diberi sebagai panduan arah tuju pembahas.
Penghujahan harus bersifat logik dan menunjukkan kesinambungan. Oleh itu, gaya penyampaian hujah merupakan salah
satu komponen strategi.
1.2.3
Tempoh
masa penghujahan adalah penting. Terdapat dua aspek berkenaan dengan hal ini :
i)
Berhujah
dalam had masa yang dibenarkan.
ii)
Memberi
tempoh masa yang secukupnya untuk isu penghujahan.
1.2.4 Pembahas
sepatutnya memberi keutamaan kepada isu yang lebih penting. Secara umumnya
adalah lebih baik jika pembahas menyatakan bidasannya sebelum menyatakan isu / hujah.
Hal ini kerana, adalah lebih logik untuk menafikan pendirian pihak lawan
sebelum menegak pendirian pembahas pula.
1.2.5 Oleh itu,
hakim tidak harus menghakimi ketepatan dan kemantapan penghujahan sahaja,
tetapi juga harus mengambil kira ketepatan masa dan keutamaan isu.
1.2.6
Pemahaman
tentang isu
Pembahas harus memahami isu-isu
penting dalam perbahasan. Membazir masa
jika persoalan yang penting tidak dibidas. Pembahas tidak akan mendapat markah
yang tinggi dalam bahagian strategi, sekiranya pembahas tidak memahami isu
penting dalam perbahasan itu. Sebaliknya, pembahas yang memahami isu yang dibahaskan
dan dapat membidas dengan baik akan mendapat markah yang tinggi dalam bahagian
strategi.
1.2.7 Hakim
mesti memahami perbezaan antara strategi dan isi. Bayangkan dalam sesuatu
situasi, seorang pembahas yang cuba membidas isu / hujah akan mendapat markah
yang rendah bagi isi kerana bidasannya lemah. Walau bagaimanapun pembahas itu akan mendapat markah agak baik untuk strategi kerana dapat
membidas hujah tersebut.
1.3
GAYA
1.3.1
Hakim
tidak seharusnya memilih pembahas dengan gaya yang keterlaluan.
1.3.2
Gaya
termasuk cara pembahas berhujah, iaitu:
1.3.3
sebutan
1.3.4
bahasa
gerak badan ( ‘body language’ )
Hakim dinasihati bertoleransi dengan
cara penghujahan yang berbeza oleh pembahas.
1.3.3 Penggunaan nota dan kad nota dibenarkan dan tidak seharusnya didenda
kecuali jika pembahas ternyata membaca daripada nota.
1.3.4 Hakim dinasihati bertoleransi tentang gaya tutur
dan kepantasan penyampaian hujah dan
markah hanya boleh dipotong jikalau gaya
perbahasan melampaui batas.
1.4
BAHASA
1.4.1 Aspek bahasa yang harus diambil kira ialah:
iii)
Gaya
bahasa
iv)
Struktur
ayat
v)
Tatabahasa
1.4.2 Hal ini juga termasuk:
i)
sebutan
baku
ii)
kelancaran
iii)
nada
iv)
intonasi
Penggunaan sebutan baku diwajibkan.
Oleh itu, hakim perlu memastikan bahawa
pembahas berhujah dengan menggunakan sebutan baku serta struktur tatabahasa yang betul.
1.4.3 Penggunaan gaya bahasa yang menarik seperti
pengunaan kiasan, peribahasa dan sebagainya tepat mengikuti situasi, sewajarnya
diberikan markah yang tinggi dalam bahagian bahasa.
2.0 BIDASAN
2.1 Pembahas sepatutnya membidas hujah dan
bukan membidas contoh. Misalnya, pembahas bagi pihak kerajaan telah memberi
contoh yang lemah tetapi hujahnya tepat dan mantap. Pembahas sepatutnya
membidas hujah dan bukan contoh kerana itulah kehendak perbahasan.
2.2 Selain itu, pembahas mungkin memberi
beberapa contoh bagi menerangkan hujah
yang sama. Oleh itu, jika pembahas daripada pihak lawan dapat memberi satu
bidasan untuk menumbangkan kesemua contoh yang diberi maka pembahas tidak perlu
membidas setiap contoh.
3.0 PENGGULUNGAN
3.1 Penggulungan
merupakan rumusan tentang pendirian pasukan pembahas tentang isu yang dibahaskan.
Oleh itu, pembahas
sepatutnya hanya menyatakan isu-isu pasukan masing-masing dalam perbahasan
tersebut.
4.0 IZIN
LALUAN
4.1 Izin laluan boleh dilakukan oleh pihak
lawan sepanjang seseorang pembahas menyampaikan
hujahnya. Pembahas itu boleh menerima atau menolak izin laluan itu. Jika izin
laluan itu diterima, pihak lawan boleh membetulkan maklumat perbahasan itu atau
menanyakan soalan tentang isu yang sedang diutarakan dalam perbahasan itu.
4.2 Dengan adanya izin laluan, bermakna
setiap pembahas akan mengambil bahagian dari awal hingga akhir perbahasan
dijalankan dan bukan hanya ketika menyatakan hujah masing-masing.
4.3 Pembahas seharusnya memainkan peranan dalam
memberi pandangannya. Walaupun pandangannya mungkin tidak diterima, tetapi
sekurang-kurangnya hal ini menunjukkan pembahas itu mengambil bahagian atau cuba
melibatkan diri dalam perbahasan itu. Malah pembahas yang tidak memberi / menerima
izin laluan akan mendapat markah yang rendah
dalam bahagian isi dan strategi.
5.0 CELAHAN
5.1 Celahan boleh dilakukan oleh pihak lawan
(pembahas keempat dan kelima sahaja) sepanjang seseorang pembahas menyampaikan hujahnya. Pembahas itu wajib
menerima celahan dan boleh memberi penjelasan semula tentang isu yang
dikemukakan.
5.2 Pembahas keempat dan kelima hanya boleh
mencelah ketika pembahas sedang
berhujah.
5.3 Sekiranya pembahas keempat atau kelima
tidak mencelah, akan menjejaskan markah kerjasama sepasukan.
SISTEM PEMARKAHAN
BAHAS BAHASA MELAYU ALA PARLIMEN
SEKOLAH MENENGAH
KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
1.0 HUJAHAN (JUMLAH = 110 MARKAH) – MASA – 8
MINIT
1.1
Setiap
pembahas akan diberi markah mengikut pembahagian berikut:
(a) Isi = 30 markah
(b) Strategi = 30 markah
(c) Gaya = 20 markah
(d) Bahasa = 20 markah
(e)
Kerjasama = 10 markah
GARIS
PANDUAN / SKALA PEMBERIAN MARKAH (ANGGARAN)
NO
|
MUTU/TAHAP
|
ISI
(30)
|
STRATEGI
(30)
|
GAYA
(20)
|
BAHASA
(20)
|
KERJASAMA
(10)
|
JUMLAH
(110)
|
1
|
Cemerlang
|
26- 30
|
26 – 30
|
18 – 20
|
18 – 20
|
8-10
|
96 – 110
|
2
|
Sangat baik
|
21 – 25
|
21 – 25
|
15 -17
|
15 – 17
|
6-7
|
78 – 95
|
3
|
Baik
|
16 – 20
|
16 – 20
|
12 – 14
|
12 – 14
|
4-5
|
64 -77
|
4
|
Sederhana
|
11 – 15
|
11 – 15
|
9 – 11
|
9 -11
|
2-3
|
42 – 63
|
5
|
Lemah
|
6 – 10
|
6 – 10
|
6 – 8
|
6 – 8
|
0-1
|
24 – 41
|
1.2 PERTIMBANGAN PEMARKAHAN
1.2.1 ISI
1.2.1.1 Nilai isi
dari segi hujah/fakta kes yang disampaikan berdasarkan:
- ketetapan
hujah
- kemantapan
hujah
1.2.1.2 Nilaian
ini juga termasuk ketepatan dan kemantapan bidasan.
1.2.1.3 Elakkan
daripada terpengaruh dengan gaya penyampaian hujah.
1.2.1.4 Tugas
hakim adalah menilai ketepatan dan kemantapan hujah dan bukannya sama ada
pasukan lawan boleh membidas hujah yang diberi. Begitulah
sebaliknya.
Contohnya :
USUL : Pengambilan Pekerja Asing Perlu
Diteruskan Di Malaysia
Hujah Pembangkang: Pekerja asing telah menimbulkan
pelbagai masalah sosial.
·
Masalah jenayah - perogol bersiri
- pembunuh upahan
- rompakan
· Mengganggu
ketenteraman masyarakat
-
ganggu gadis
- amalan dan tingkah laku
·
Masalah setinggan
·
Amalan dan tingkah laku menjadi ikutan para
remaja
1.2.1.5 Jika hujah
yang diberikan adalah lemah daripada segi ketepatan dan kemantapan dan hujah itu
tidak dibidas. Justeru, pihak yang tidak membidas hujah tersebut telah
melakukan kesilapan yang lebih serius berbanding dengan pihak yang menyampaikan
hujah yang lemah itu kerana gagal mengambil kesempatan membidas hujah yang
lemah itu.
1.2.1.6 Bidasan
yang dikemukakan hendaklah berdasarkan hujah dan bukannya berdasarkan
contoh. Perkara-perkara penting yang
terlebih dahulu perlu dibidas.
1.2.1.7
Hakim harus mengelak diri daripada terpengaruh oleh kepercayaan dan prejudis
atau pengetahuan dalam sesuatu bidang.
1.2.1.8 Mutu
soalan/ jawapan izin laluan boleh mempengaruhi markah isi.
1.2.1.9 Hakim
hendaklah menilai penyampaian hujah/ isi mengikut tahap kemampuan murid sekolah
menengah.
1.2.2 STRATEGI
1.2.2.1 Strategi meliputi dua konsep :
i. struktur dan tempoh masa penghujahan.
ii. pahaman pembahas tentang isu perbahasan.
1.2.2.2 Struktur
Penghujahan yang
bermutu mempunyai pendahuluan, huraian dan penutup yang jelas. Semasa penghujahan, kata kunci diberi sebagai
panduan arah tuju pembahas. Penghujahan
harus bersifat logik dan ada kesinambungan.
1.2.2.3 Tempoh masa penghujahan terbahagi kepada
dua aspek:
i. Berhujah dalam masa yang dibenarkan.
ii. Memperuntukkan
masa yang secukupnya untuk aspek-aspek penghujahan.
1.2.2.4 Susunan isi perlu dititikberatkan. Isi-isi yang penting perlu didahulukan dan
diikuti isi yang kurang penting.
1.2.2.5 Daripada segi strategi, adalah lebih wajar
pembahas mengemukakan bidasannya sebelum menyatakan hujah/ fakta.
1.2.2.6 Hakim perlu mengambil kira ketepatan
masa dan keutamaan isu ketika mempertimbangkan markah strategi.
1.2.2.7 Pemahaman tentang isu.
Pembahas harus memahami
isu-isu penting dalam perbahasan.
Persoalan penting perlu dibidas.
Pembahas yang tidak memahami isu penting dalam perbahasan tidak akan
mendapat markah yang tinggi dalam bahagian strategi.
Sebaliknya,
pembahas yang memahami isu yang diperbahaskan dan dapat membidas dengan baik
akan mendapat markah yang tinggi dalam bahagian strategi.
1.2.2.8 Penglibatan pembahas dalam memberi/ menerima
izin laluan juga perlu dinilai dalam bahagian strategi.
1.2.2.9 Hakim mesti dapat membezakan antara
strategi dan isu. Bayangkan dalam satu situasi, seorang pembahas cuba membidas
isu akan mendapat markah yang rendah bagi isi kerana bidasannya lemah. Walau bagaimanapun, pembahas itu akan mendapat
markah agak baik untuk strategi kerana dapat membidas hujah yang diutarakan
oleh pihak lawan.
1.2.3 GAYA
1.2.3.1 Gaya termasuk cara pembahas berhujah,
iaitu:-
i.
daripada segi
sebutan – suara yang jelas.
ii.
bahasa
gerak badan (body language)
-
dipelbagaikan
-
bersesuaian
dengan pengucapan yang dilafazkan.
1.2.3.2
Penggunaan
nota dan kod nota dibenarkan dan tidak harus didenda kecuali jika pembahas
ternyata terlalu banyak bergantung pada nota atau membaca daripada nota.
1.2.3.3
Hakim
dinasihati agar bertoleransi tentang gaya bertutur dan kepantasan.
1.2.3.4
Hakim
dinasihati menitikberatkan cara berhujah yang berbeza oleh para pembahas.
1.2.3.5
Gaya
yang berjaya menarik/ memikat hati penonton perlu diberi pertimbangan.
1.2.3.6
Markah
hanya dipotong jika gaya pembahas agak keterlaluan atau melampaui batas.
1.2.4 BAHASA
1.2.4.1 Aspek bahasa yang harus diambil kira
ialah:
i. gaya bahasa
ii. struktur
ayat
iii. tatabahasa
1.2.4.2 Aspek bahasa yang lain termasuklah:
i. sebutan (baku)
ii. kelancaran
iii. nada
iv. intonasi
Penggunaan
sebutan baku diwajibkan. Hakim perlu
memastikan bahawa pembahas berhujah dengan menggunakan sebutan serta struktur
ayat yang betul.
1.2.4.3 Gaya
bahasa yang menarik seperti penggunaan bahasa kiasan, peribahasa dan seumpamanya
tepat mengikut situasi dan isi, sewajarnya diberi markah tinggi dalam bahagian
bahasa.
2.0 UCAPAN PENGGULUNGAN (JUMLAH = 50) – MASA
= 4 MINIT
2.1 Markah diberi mengikut pembahagian
berikut:
a. Isi = 15 markah
b. Strategi = 15 markah
c. Gaya = 10 markah
d. Bahasa = 10 markah
--------------------------------------------------
Jumlah 50 markah
==============================
2.2
Garis Panduan / Skala Pemberian Markah
(Anggaran)
NO
|
MUTU/TAHAP
|
ISI
(15)
|
STRATEGI
(15)
|
GAYA
(10)
|
BAHASA
(10)
|
JUMLAH
(50)
|
1
|
Cemerlang
|
14 – 15
|
14 – 15
|
9 – 10
|
9 – 10
|
46 – 50
|
2
|
Sangat baik
|
12 – 13
|
12 – 13
|
7 – 8
|
7 – 8
|
38 – 42
|
3
|
Baik
|
10 – 11
|
10 -11
|
5 – 6
|
5 – 6
|
30 – 35
|
4
|
Sederhana
|
8 – 9
|
8 – 9
|
4
|
4
|
24 – 29
|
5
|
Lemah
|
6 -7
|
6 -7
|
3
|
3
|
18 –3
|
2.3 PERTIMBANGAN
PEMARKAHAN
2.3.1 ISI
2.3.1.1 Isi dinilai daripada aspek:
i. Kemampuan pembahas
merumus dan hujah pihak lawan.
ii. Kemampuan pembahas menggulung dan menegaskan
hujah pasukan.
2.3.1.2 Ketepatan dan kemantapan bidasan dan
penggulungan yang dibentangkan oleh pembahas mempengaruhi markah isi.
2.3.1.3 Gaya
penyampaian tidak mempengaruhi markah isi.
2.3.1 STRATEGI
2.3.1.1
Peruntukan masa yang secukupnya (seimbang) bagi tujuan
membidas dan menggulung kes pasukan mempengaruhi markah strategi.
2.3.1.2
Pembahas perlu mendahulukan bidasan dan diikuti dengan
penggulungan.
2.3.1.3
Bidasan biasanya didahului dengan rumusan hujah pihak
lawan.
2.3.1.4
Keutamaan isu semasa membidas dan menggulung perlu
diambil kira oleh hakim.
*** Perkara-perkara
di atas adalah antara asas pemberian markah strategi semasa sesi penggulungan.
2.3.2 GAYA / BAHASA
2.3.2.1 Rujuk pertimbangan
pemarkahan bahagian penghujahan.
No comments:
Post a Comment